A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Згурівський інклюзивно-ресурсний центр Згурівської селищної ради Броварського району Київської області

ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ ТА УЧИТЕЛІВ ЯКІ ПРАЦЮЮТЬ З ОСОБЛИВИМИ ДІТЬМИ

Дата: 04.02.2021 13:03
Кількість переглядів: 101

ПОРАДИ ДЛЯ УЧИТЕЛІВ ЯКІ ПРАЦЮЮТЬ З ОСОБЛИВИМИ ДІТЬМИ

Порадивчителямзагальноосвітніхшкіл для успішноїроботи з дітьми, якімають особливіосвітні потреби            

         Більшість дітей з особливостямипсихофізичногорозвиткуможенавчатися у загальноосвітніх школах за умовиреалізаціїмоделіінклюзивноїосвіти. Інклюзивненавчанняпередбачаєстворення такого освітньогосередовища, яке б відповідало потребам і можливостямкожноїдитини, незалежновідособливостейїї психофізичногорозвитку. Цегнучка, індивідуалізована система навчаннядітей з особливостямипсихофізичногорозвитку в умовахмасовоїзагальноосвітньоїшколи за місцемпроживання. У класі (групі) може бути не більшетрьохдітей з особливостями психофізичногорозвитку, доцільнокомплектуватидітей, якімаютьпорушенняоднієї категорії (слуху абозорутощо). Час перебуваннядітей з особливостямирозвитку в загальноосвітньомунавчальному (дошкільному) закладіможезмінюватисязгідно з наказом директора цього закладу (на підставівисновків психолого-медико-педагогічної консультації про стан психофізичногорозвиткукожноїдитини за результатами обов’язковогощорічногообстеження). На один рікрозробляєтьсяіндивідуальнапрограмарозвитку. Двічі на рік (за потребою частіше) переглядається з метою їїкоригування. Зокрема, коли у дитини виникаютьтруднощі у засвоєннівизначеногозмістунавчальногоматеріалу, чинавпаки виникаєнеобхідність перейти до наступногорівняскладностівиконаннязавдань. Навчальнийпроцесздійснюєтьсядиференційовано за навчальнимипрограмами, підручниками, посібниками, рекомендованимиМОНмолодьспортом для загальноосвітніх навчальнихзакладів, посильними для дітей, відповідно до робочогонавчального плану школи, і за умов кваліфікованоїспеціальноїкорекційноїдопомоги. Тому, крімвчителя загальноосвітньоїшколи, у навчальномупроцесіактивну участь берутькорекційні педагоги та псхолог ,яківолодіютькорекційно-компенсаторнимитехнологіями. Для дітей з особливимиосвітніми потребами, якімаютьінтелектуальніпорушення та зіскладнимивадамирозвитку на основіробочогонавчального плану школирозробляєтьсяіндивідуальнийнавчальний план з урахуваннямрекомендацій психолого-медико-педагогічноїконсультації та на основіТиповихнавчальнихпланівспеціальних загальноосвітніхнавчальнихзакладів для дітей, якіпотребуютькорекціїфізичного та (або) розумовогорозвитку. Особистісноорієнтованеспрямуваннянавчально-виховногопроцесузабезпечує асистентвчителя, якийбере участь у розробленні та виконаннііндивідуальнихнавчальних планів та програм, адаптуєнавчальніматеріали з урахуванняміндивідуальних особливостейнавчально-пізнавальноїдіяльностідітей з особливимиосвітніми потребами. Індивідуальнийнавчальний план визначаєперелікнавчальнихпредметів, послідовністьїхвивчення, кількість годин, щовідводяться на вивчення кожного предмета за роками навчання, та тижневукількість годин. У планівраховуютьсядодатковігодини на індивідуальні і груповізаняття, курси за вибором, факультативитощо. В індивідуальномунавчальномупланіпередбачаєтьсявідтрьох до шости годин на тиждень для проведеннякорекційно-розвиткових занять з урахуваннямвисновку психолого-медико-педагогічноїконсультації та типовихнавчальнихпланівспеціальних загальноосвітніхнавчальнихзакладів для дітей, якіпотребуютькорекціїфізичного та/або розумовогорозвитку. Такігодинивраховуютьсяпід час визначеннягранично допустимого тижневогонавчальногонавантаженнядітей з особливимиосвітніми потребами. Корекційно-розвитковізаняттяпроводятьсявідповіднимивчителями- дефектологами та практичними психологами. Навчальніпрограми для дітей з особливими потребами обов’язковомають бути індивідуалізованими та високоякісними. Індивідуальнінавчальніпланишколистворюють на основінавчальноїпрограмизагальноосвітньоїшколивідповідногокласуабопрограми спеціальноїшколи, рекомендованої психолого-медико-педагогічноюконсультацієюпісля обстеженнядитини, затверджуютьсяпедагогічною радою і керівником закладу. У навчальномупроцесімаєздійснюватися контроль за виконанняміндивідуальногонавчального плану. Особливо важливим у здійсненні контролю є оцінювання. Оцінюваннянавчальнихдосягненьучнів з особливимиосвітніми потребами здійснюється за критеріямиоцінюваннянавчальнихдосягненьучнів у системізагальної середньоїосвіти. Оцінюваннянавчальнихдосягненьучнів з розумовоювідсталістю, зіскладними вадамирозвитку, якінавчаються за індивідуальнимнавчальним планом і програмою, здійснюється за обсягомматеріалу, визначениміндивідуальноюнавчальноюпрограмою. Система оцінюваннянавчальнихдосягненьучнів повинна бути стимулюючою. Вчителі й вихователіінклюзивнихкласів та групповинні бути відповідним чином підготовлені і постійнозайматисяпідвищеннямсвоєїкваліфікації.  

 Упровадженняінклюзивноїмоделіосвітипотребуєрозв’язання низки завдань:      

           – Організуватинавчально-виховнийпроцес, який би задовольнявосвітні потреби всіх дітей;                                                                                                                                                          – Зозробити систему наданняспеціальнихосвітніх і фаховихпослуг для дітей з особливимиосвітніми потребами;                                                                                                                –  Створитипозитивнийклімат у шкільномусередовищі та поза його межами;              – Усіспеціалісти з проблем розвиткудітей є важливимипомічниками та партнерами вчителів, це команда,  група людей, у яких є спільна мета, якіспівпрацюють, щоб досягтибільшого, ніжкоженіз них здатендосягтисамотужки;                                                     – Характернірисикомандноїроботи з дитиною, яка маєособливі потреби:                     – Рішеннястосовнометодівроботи з дитиноюприймаютьсяколективно; члени командинесутьколективнувідповідальність за результати;                                                      – Батьки є рівноправними членами команди;                                                                                                – Всі члени командимаютьрівний статус і вважаютьсяоднакововажливими.               Запорукоюуспішноїреалізаціїмоделіінклюзивноїосвіти є ефективнаспівпраця вчителів, відповіднихфахівців, батьків та учнів. У школімає бути створена своєрідна мережа підтримки, тобтовсіпрацівники та адміністраціяшколи, всі, хтопрацює з дитиною з особливимиосвітніми потребами, маютьдопомагати один одному, обмінюватисязнаннями, намагатися максимально використовуватимісцевіресурси для досягненняголовної мети – реалізаціїдитиноюїї потенційнихможливостей та підготовкиїї до незалежногосамостійногожиття.     

  Учитель загальноосвітньогонавчального закладу повинен володітинеобхідними знаннями та навичкамироботи з дітьми з особливими потребами:

   – Ознайомитися з анамнезом, матиуявлення про основнівидипорушень психофізичногорозвиткудитини;                                                                                                  –  Вивчити стан уваги, стомлюваності, темп роботикожноїдитини;                                – Ураховувати стан слуху, зору, особливості моторики та загальногофізичного розвиткуучня. Бути добре ознайомленимз приладами, яківикористовуютьйого учні з порушеннямизору і слуху, перевірятипридатністьслуховихапаратів, стежити за чистотоюокулярів. Навчитисявизначати, оцінювати і створювати навчальнесередовище для дітей з різними потребами. Зрозумітиважливість цілеспрямованогозалучення до роботи з дітьмичленівродини, встановлення з ними партнерськихстосунків. Вивчатиголовніпринципи і стратегіїколективної командноїроботи;                                                                                                                         – Навчитисяспостерігати за дітьми та оцінюватиїхрозвитокпід час занять;                           – Закінчуватизаняття, коли дітивтомилисячи стали неуважні;                                            – Навчитисяадаптуватинавчальніплани, методики, матеріали та середовище до специфічних потреб дітей;                                                                                                                    – Створюватиоптимальніумови для спілкування, сприятиналагодженнюдружніх стосунківміждітьми і формуваннюколективу;- формувати в дітейдосвідналагодження та підтриманнястосунків у соціумі, навичокадаптації до соціальногосередовища;                                                                                                                                                          – З повагоюставитися до дітей та батьків.     

       Загальні правила спілкування з людьми з особливими потребами:       

       – Коли вирозмовляєте з людиноюабодитиною з особливимиосвітніми потребами, ертайтесябезпосередньо до неї, а не до особи, яка їїсупроводжує, батьківабо сурдоперекладача;                                                                                                                                          – При знайомствіцілкомприроднопотиснути руку людині з інвалідністю – навітьті, кому важкорухати рукою, аботі, хтокористується протезом, можутьпотиснути руку – праву аболіву, що допустимо;                                                                                                                  – Коли визустрічаєтеся з людиною, яка погано абозовсім не бачить, обов’язково називайте себе та всіх, хто з вами. Якщо у вас загальнабесіда в групі, не забувайте пояснити, до кого в даний момент визвертаєтесь, і назвати себе;                                 – Пропонуючидопомогу, почекайте, покиїїприймуть, а потім питайте, що і як робити. Якщо не зрозуміли, не соромтеся – перепитайте;                                                                     – Звертайтеся до дітей з особливимиосвітніми потребами по імені, а до підлітків – як до дорослих;                                                                                                                                                – Спиратисяабовиснути на чиїйсьінваліднійколясці – те ж саме, щоспиратисяабо виснути на їївласникові. Інвалідна коляска – цечастинанедоторканного простору людини, яка їївикористовує, зокрема й дитини. Цепотрібнообов’язковопояснити іншимдітям;                                                                                                                                 – Розмовляючи з людиною, яка зазнаєтруднощів у спілкуванні, слухайтеїїуважно. Будьте терплячі, чекайте, поки вона сама закінчить фразу. Не виправляйте і не договорюйте за неї. Не соромтесяперепитувати, якщови не зрозуміли співрозмовника;                                                                                                                           – Коли ви говорите з людиною, яка користуєтьсяінвалідноюколяскоюабо милицями, намагайтесярозташуватися так, щобвашіочібули на одному рівні. Вам буде легшерозмовляти, а вашомуспіврозмовнику не доведетьсязакидати голову;               – Щобпривернутиувагулюдини, яка погано чує, помашітьїй рукою або доторкніться до плеча. Дивітьсяїй прямо в очі й говорітьчітко, але майте на увазі, що не всі люди, які погано чують, можутьчитати по губах. Розмовляючи з тими, хтоможечитати по губах, розташуйтеся так, щоб на вас падало світло, і вас було добре видно, намагайтеся, щоб вам нічого не заважало і ніщо не закривало вас. Важливонавчитися правильно висловлюватися про дітей з особливимиосвітніми потребами. Наприклад, замістьфрази «Цейучень не можеходити» кращесказати так: «Цейученькористується ходунком і кріслом-візком».

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень