(візуальна схема і роз’яснення) Ще одна авторська спроба представлення системності психіки на прикладі такої категорії особливих освітніх потреб, як затримка психічного розвитку. Одразу зазначу, що схема - це ЗАВЖДИ спрощення і узагальнення, а тому неможливо відобразити всі нюанси і можливі варіації такого розвитку. Однак у той же час донести ОСНОВНУ ІДЕЮ, розуміння особливостей і у якому напрямку слід рухатися і працювати - цілком. Адже знання і розуміння первинних / основних і можливих вторинних порушень дозволить спланувати навчальний процес і мобілізувати витрату зусиль у потрібному напрямку. Це не схема психіки у її ТРАДИЦІЙНОМУ розумінні, а наочне пояснення, як те чи інше первинне порушення впливає на психіку як систему взаємопов`язаних компонентів: не схема психіки, а схема взаємовпливів порушень розвитку. ПЕРВИННЕ порушення - це таке собі вихідне порушення, яке часто має біологічну природу (порушення в будові органів мовлення, органів сприймання, порушення опорно-рухового апарату тощо). У разі, якщо точна причина порушення невідома, виділяється не первинне, а ОСНОВНЕ порушення (як на схемі нижче). Тому у частині своїх схем прописую первинне порушення, а у частині - основне. У поданій схемі затримка психічного розвитку (або ЗПР) представляється як уповільнений розвиток дитини відносно нормотипових одноліток її календарного віку. Тобто це дитина інтелектуально збережена, але яка часто поводиться (емоційно-вольова сфера), або вирішує завдання (когнітивна сфера) як дитина більш молодшого віку. Для затримки психічного розвитку характерна нерівномірність і вибірковість порушень. Але два основні моменти, на яких зазвичай роблять акцент - це парціальність (вибірковість) порушень когнітивної сфери та незрілість емоційно-вольової сфери. Які вкупі і призводять до утруднень в академічному просуванні і поведінковій взаємодії. Різні розміри кіл пізнавальних процесів як раз і символізують нерівномірність їх розвитку і вибірковість порушень. Тобто не обов`язково співідношення порушень розвитку процесів когнітивної сфери буде саме у такому співвідношенні (якийсь буде порушено у більшій мірі, а частина інших будуть відносно збереженими). Однак головну ідею, гадаю, Ви вхопили. Щодо емоційно-вольової сфери, то вона характеризується незрілістю. В цій частині схеми я намагався відобразити основні такі моменти-утруднення, зя кими стикаються дитина та її оточення (у тому числі і педагоги інклюзивного класу або класу інтенсивної педагогічної корекції). Для більшої наочності між ними ще й навів стрілки. Поясню на прикладах: Емоційна ЛАБІЛЬНІСТЬ, тобто перемінливість, нестабільність (жовте коло) і ІНФАНТИЛЬНІСТЬ, тобто несамостійність (зелене коло) приводять до НЕКРИТИЧНОЇ ЗМІНИ ПОВЕДІНКИ такої дитини і зниженої Соціальної АДАПТАЦІЇ (фіолетові кола). Далі, ІНФАНТИЛЬНІСТЬ (зелене коло), Знижена НАВЧАЛЬНА МОТИВАЦІЯ (сіровато-бежеве коло) і вибіркове порушення процесів КОГНІТИВНОЇ сфери (блідно-жовте тло) призводять до АСТЕНІЧНОСТІ і розладів ПРАЦЕЗДАТНОСТІ (ще одно фіолетове коло), що є вкрай важливим і актуальним для навчального процесу. Самі три фіолетові кола були віднесені до поведінкових особливостей здобувача освіти з ООП. Сподіваюсь, не дуже всіх заплутав. Думаю, таке представлення дозволяє не лише розуміти системність порушення психофізичного розвитку, але й надасть підказку, як краще діяти вчителям і корекційним педагогам у взаємодії з такими дітками.
http://З повагою, Прасол Дмитро Вікторович
« повернутися